Roční kontrola HCP - vysvětlení

09.02.2010 16:39

Jak jsem se zmínil již v minulém článku, je handicapový systém daleko složitější, než jsme se dosud domnívali. Stejně jako vy jsem do minulého týdne žil v domnění, že to jediné, co může ovlivňovat náš handicap jsou výsledky odevzdané v klubovně. Je to však jinak.

Na přelomu roku vykonávají kluby a Česká golfová federace povinnou meziroční kontrolu handicapů, kde buď systém automaticky nebo příslušný technický komisař posuzuje výsledky odevzdané v uplynulém roce. Zpravidla se tato kontrola omezuje pouze na vyhodnocení správnosti aktuálního handicapu, případně zneaktivnění handicapu u hráčů, kteří v uplynulém roce neodevzdali povinné čtyři oficiální výsledky. Tato kontrola se týká pouze handicapů EGA, tedy 36 a lepších. Jak jsem zjistil, tato kontrola má i další funkce a jednou z nich je i úprava handicapu u hráčů, kteří odehráli větší množství turnajů.

Možná by bylo teď na místě zmínit i význam pojmu "neaktivní hcp". Jak jsem již uvedl, pokud hráč neodevzdá v kalendářním roce alespoň 4 klasifikační výsledky, stává se jeho handicap neaktivním. To znamená, že od toho okamžiku je hráči omezena jeho možnost získávat ceny v hendikepových turnajích, popř. i možnost jeho účasti v nich (dle rozhodnutí pořadatele). K obnovení neaktivního statutu je potřeba odevzdat tři klasifikační výsledky a jeho handicap je následně změněn opět na aktivní.

Já jsem se ale zaměřil zejména na snížení a zvýšení HCP, protože se tento zásah týká i mě samotného a tak jsem se snažil zjistit, proč se tak děje a jakým způsobem. U aktivnějších hráčů se totiž posuzuje počet odehraných turnajů, na kolika z nich hráč zlepšoval, na kolika udržel a na kolika snížil svůj HCP.

Tedy, k výpočtu uvedených úprav se používají tři veličiny: ABHSS, EMSS a BFZ+5. Neznáte je? Já jsem je také neznal, proto jsem pátral a zjistil (pochopitelně, že ČGF se vysvětlováním podobných samozřejmostí nezabývá) jsem - na zahraničních serverech následující: ABHSS znamená průměr lepší poloviny odevzdaných stablefordových výsledků, EMSS je očekávané stablefordové skóre pro skupinu, do které hráč svým HCP patří a poslední položkou je BFZ+5, což znamená dolní hranici hráčova ochranného pásma, ke které je přičtena hodnota pět. Když známe tato data, tak je již snadné dosadit je do vzorce a vypočítat navrhované zlepšení nebo zhoršení.

Zlepšení se vypočítá odečtením BFZ+5 od ABHSS, zhoršení se vypočte odečtením ABHSS od EMSS. Takže je to vlastně velice jednoduché. Pokud by snad někdo potřeboval detailnější informace k celé záležitosti, rád poskytnu vše, co vím.

Tomáš Burda

Zpět